איך מזהים דלקת חניכיים חריפה?

דלקת חניכיים היא תופעה בה התפתח זיהום באזור החניכיים ומביא בעקבותיו תופעות שליליות שונות – דלקת חניכיים איננה נדירה וקיימת ברמות שונות באוכלוסייה. היא באה לידי ביטוי בכאבים מטרידים ובמקרים רבים אף בדימומים מהחניכיים. במקרים קיצוניים דלקת החניכיים מחריפה ועשויה להביא לנסיגה עד אובדן שיניים.

כיצד נגרמת דלקת חניכיים חריפה

על מנת להבין את האופן בו מתפתחת דלקת חניכיים חשוב להכיר במעט את הסביבה בה קיימות החניכיים. רקמת החניכיים יושבת על עצם בלסת הנושאת את השיניים, רקמת החניכיים היא הכיסוי של העצם והיא זו שעשויה להיפגע במקרה של דלקת.
קיימים מספר סוגים שונים של זיהום בחניכיים. כאשר ישנו מצב דלקתי המוגבל לרקמה הרכה תוגדר הדלקת כדלקת חניכיים, וכאשר קיימת מעורבות משמעותית של  רקמת החניכיים הקשה היא תוגדר כמחלת חניכיים. מחלות אילו נוצרות באחוזים ניכרים מהמקרים בשל הימצאות חיידקים. אך קיימות סיבות נוספות להתפתחות דלקות חניכיים.

(ניתן לראות תופעות שלעיתים נספחות למחלות חניכיים אך לא בהכרח מגיעות כתוצאה ממחלות חניכיים. כמו חשיפה של שרשרי השיניים, מה שמוגדר כ"נסיגת חניכיים". לנסיגת חניכיים יכולים אף להיות גורמים נוספים, כמו תופעת לוואי אחרי תהליך של יישור שניים וכדומה.

כפי שצוין, דלקת חניכיים המוגדרת כקלה – קשורה לרוב לשיניים שאינן מצוחצחות או שאינן מצוחצחות נכון, דלקת כזו ניתן למנוע בתחזוקה מוקפדת של השיניים והחניכיים ושימוש באמצעים נוספים שנועדו להגן על הפה. כמו כן ביקור תכוף במרפאת שיניים וניקוי השיניים בטיפול אצל שיננית לפחות פעם אחת בשנה.

איך מזהים דלקת חניכיים חריפה

דלקת חניכיים חריפה מאופיינת באמצעות סימנים מובהקים: כאב קל עד חזק מאוד, גירוי באזור החניכיים, דימום בלתי צפוי מהחניכיים ועוד. חשוב לציין כי לעיתים ניתן לראות כי מתפתחת דלקת חניכיים קשה מאוד בעקבות ירידה בתפקודה של המערכת החיסונית. קיימים מקרים בהם חסרים תזונתיים ומחלות נוספות יגרמו לתופעה להתרחש.

דלקת חניכיים קשה זה הקצה?

קיימת תופעה של מחלת חניכיים אגרסיבית והיא מתקדמת מהר מאוד. במחלה זו נעשה תהליך מהיר של ספיגה של העצם שמחזיקה את השיניים. היא עשויה לגרום לכך ששיניים לא תהיינה קבועות במקומן וקיימים מקרים קיצוניים בהם השיניים נופלות מעליהן. זו מחלה שמופיעה אצל צעירים ברוב המקרים, אבל יתכנו מקרים בהם מבוגרים ילקו בה.

זיהוי מוקדם מציל

במחלות מהסוג הזה חשוב מאוד לזהות את התהליך בראשיתו. הזיהוי הוא קריטי מאחר שהוא מוביל לרוב לבלימתה של המחלה ולהגנה על השיניים לאורך זמן. המודעות שתחזוקת השיניים היא קריטית להגנה עליהן לאורך זמן, ריענון הכללים לשמירה על היגיינת הפה כמו צחצוח מוקפד ביקורים קבועים אצל רופא השיניים, ניקיון יסודי אצל השיננית. אילו יגנו בצורה מיטבית על השיניים וימנעו את הצער ועוגמת הנפש שנגרמים ממחלות השיניים השונות.

איך מזהים דלקת חניכיים חריפה?