ד"ר גיל סלוצקי
Search
Close this search box.

השתלת חניכיים

תוכן עניינים

חניכיים בריאות וחזקות הן הבסיס להגנה על שורשי השיניים. עם זאת, בעיות כרוניות בחניכיים כמו דלקות או נסיגת חניכיים עלולים לגרום לכאבים ולנזק וגם לפגום במראה האסתטי של הפה. השתלת חניכיים היא טכניקה מתקדמת בכירורגיה פריודונטלית המאפשרת שיקום של רקמות החניכיים הפגומות בהליך קצר שאינו כואב ואינו מסוכן. באמצעות השתלת רקמת חניכיים בריאה מגוף המטופל או מגורם אחר, ניתן למנוע את ההידרדרות הנוספת של מצב החניכיים ולשפר את בריאות ומראה הפה.

ניתוח להשתלת חניכיים הוא השיטה הנפוצה כיום לטיפול בנסיגת חניכיים. מדובר בטיפול מומלץ לטיפול בבעיה קיימת, כמו פגיעה אסתטית או אובדן שיניים, אך הוא גם מהווה טיפול מנע. למעשה, השתלת חניכיים היא בעצם שם כולל למגוון פרוצדורות כירורגיות אסתטיות שנועדו לכסות שורשי שיניים שנחשפו שלא על רקע מחלת חניכיים.

השתלת חניכיים

ניתוח השתלת חניכיים

במרבית המקרים מטרת ניתוח השתלת חניכיים היא לכסות שורש חשוף. בדרך כלל ההליך מתבצע בעקבות תלונות של מטופלים. בחלק מהמקרים טוענים המטופלים כי השורש החשוף מפריע להם מבחינה אסתטית ובמקרים אחרים השורש החשוף מייצר רגישות למגע, לקור או לחום.

לפעמים דרוש הטיפול לאחר הליך של יישור שניים או אפילו לפניו, מאחר והחניכיים דקות מאוד וקיים חשש שבהמשך הדרך תופיע נסיגת חניכיים. פרוצדורה להשתלת חניכיים מסייעת לעבות אותן ולמנוע נסיגה בהמשך.

למעשה, השכיחות של שורש חשוף או נסיגת חניכיים היא גדולה ופעמים רבות מצב זה אינו מפריע ואינו דורש טיפול. כלומר, שורש חשוף אין משמעו בהכרח כי המטופל זקוק לניתוח השתלת חניכיים. לצד זאת, יכול להיות מצב שבו המטופל לא מתלונן על כל כאב, אך הרופא המטפל יבחין בנסיגה וימליץ על השתלת חניכיים אצל מומחה בתחום. במצב כזה יתקיים בירור מעמיק עם המטופל ורק במידה ויש הצדקה לביצוע הטיפול ובמידה ומצב זה אכן מפריע לו נפנה להליך השתלת חניכיים.

מה חשוב לדעת על ניתוח השתלת חניכיים?

כדאי לדעת כי ככל שנסיגת החניכיים קטנה יותר, כך יותר קל לטפל בה והסיכוי להגיע לתוצאה טובה יותר גדל. לכן, במידה וקיימת נסיגת חניכיים יש חשיבות לבדיקה של רופא מומחה בהקדם ומומלץ לטפל בה כבר במצבה ההתחלתי. הגישה של חלק מרופאי השיניים היא להימנע מטיפול בנסיגת חניכיים עד שהדבר בולט. במידה והבחנת בהתחלה של נסיגת חניכיים פנה בהקדם להתייעצות עם רופא חניכיים לקבלת חוות דעת. חשוב שלא להירתע מלבצע את הטיפול. בסך הכל מדובר בטיפול מוצלח ולא כואב שאינו טומן בחובו סיכונים משמעותיים.

ניתוח חניכיים אסתטי לכיסוי שורשים

השתלת חניכיים היא פעולה כירורגית מקומית (ניתוח) בו מוסטת רקמת חניכיים שסביב השן בכיוון השורש החשוף לצורך כיסויו. ברוב המקרים משולבת רקמת חניכיים נוספת שנלקחת מאתר אחר (בדרך כלל מהחך) ומכאן השם השתלת חניכיים. הפעולה מבוצעת בהרדמה מקומית, כך שאינה כואבת ובסופה מבוצע שימוש בתפרים אשר נועדו לקבע את רקמת החניכיים המוסטת/מושתלת במקומה החדש.

קיימים גם תחליפי רקמת חניכיים אשר יכולים למנוע את הצורך בלקיחת רקמה מהחך או מאתר אחר בפה המטופל, אך בחלק מהמקרים יעילות חומרים אלו נמוכה משימוש בשתל חניכיים עצמי, שנלקח מהמטופל עצמו.

הליך השתלת חניכיים

הליך השתלת חניכיים נועד לטיפול בנסיגת חניכיים כאשר המינוח הנכון להליך זה הוא כיסוי של השורש. הניתוח יכול להתבצע בכמה טכניקות שונות אך בכולן הרעיון הבסיסי זהה והמטרה היא למשוך ולהאריך את החניכיים עד שהן מכסות את השורש החשוף.

במקרים רבים ניתן לעשות שימוש ברקמה של המטופל עצמו, רקמה שמקורה בחך ,המושתלת מתחת לחניכיים. לצורך ההשתלה ניתן לעשות שימוש ברקמה חליפית, ממקור סינתטי, מאדם אחר (בנק רקמות) או מתחליף רקמה שמקורו בבעל חיים.

אצל חלק מהמטופלים החניכיים, אף שהן בנסיגה, הן עבות מספיק וניתן למשוך אותן לצורך כיסוי השורש מבלי להזדקק להשתלה של רקמה נוספת.

הכנה לניתוח השתלת חניכיים

בטרם הניתוח יתבצעו בדיקות על ידי מומחה לחניכיים, אז תיבחן חומרת הנסיגה והאם ניתן להגיע לתוצאה טובה באמצעות הניתוח.

כאשר ההיגיינה של המטופל טובה ואין סימנים לדלקת, אין צורך בהכנה מסוימת לקראת הניתוח. אולם, כאשר למטופל היגיינת פה לקויה או דלקת בפה, וכאשר הוא נושא עמו הרגלים בעייתיים שעלולים לפגוע ביעילות הניתוח, יש לפעול לתקן את המצב הכללי של הפה לפני ביצוע ההליך. מה הם אותם הרגלים רעים? למשל צחצוח אגרסיבי, כסיסת ציפורניים או פירסינג בפה. ניתוח השתלת חניכיים הוא הליך מהיר באופן יחסי, המתבצע תחת הרדמה מקומית ואינו כואב. לרוב יימשך הניתוח כשעה אךאורכו יכול להשתנות ותלוי גם בכמות השיניים שבהם מטפלים.

האם השתלת חניכיים היא פרוצדורה מוצלחת?

מטופלים רבים חוששים מביצוע ניתוח של השתלת חניכיים מפני שהם סבורים כי הוא מסוכן. יש מי שחושש מפגיעה ויזואלית, אסתטית ויש מי שחושש מבריאות השן, אך ניתן לומר כי מדובר בהליך שגרתי ובטיחותי, כל עוד הוא נעשה על ידי איש מקצוע, מומחה לטיפולי חניכיים.

הטיפול הכירורגי בנסיגת חניכיים הינו טיפול המצריך מיומנות ומקצועיות גבוהה ולכן מומלץ שיבוצע אך ורק בידי מומחה לטיפולי חניכיים (פריודונט) אשר הוכשר לכך. כיום ישנן טכניקות מיקרו-כירורגיות מתקדמות אשר יכולות לספק אחוזי הצלחה גבוהים. יש לקחת בחשבון כי במקרים רבים אין אפשרות להגיע לכיסוי של 100% מהשורש החשוף בגלל סיבות אנטומיות כמו מיקום השן בקשת ועוד.

השתלת חניכיים - החלמה

כמו בכל הליך כירורגי רפואי, גם בניתוח השתלת חניכיים ישנה תקופת החלמה, לצד תופעות לוואי, סיבוכים וסיכונים.

למטופל יש חלק בלתי נפרד בהחלמה מהירה ומוצלחת לאחר ניתוח השתלת חניכיים. לאחר סיום ההליך היו קשובים להמלצת הרופא המטפל והקפידו על ההנחיות שתקבלו ממנו. ודאו כי הרופא מעדכן אתכם בהמלצות בנוגע למזון שעליכם לצורך, לגבי צחצוח השיניים ובכלל, ומה עליכם לעשות. סביר שבימים הראשונים לאחר ההשתלה תחושו באי נוחות, ויתכן שתחושו בכאב בעת אכילה.

התאוששות לאחר ניתוח השתלת חניכיים

בדומה להליכים אחרים בפה כמו עקירה או התקנת שתל, יש והמטופל יסבול מכאבים ומרגישות בפה. ייתכנו גם תופעות לוואי כמו נפיחות או שטפי דם באזור הטיפול. זמן החלמה מניתוח חניכיים הוא ימים ספורים עד כשבוע. לעיתים, לאחר ביצוע ניתוח השתלת חניכיים ינחה הרופא המטפל על נטילת תרופות משככות כאבים, ולעיתים יורה על נטילת אנטיביוטיקה בכדי להפחית סיכוי של דלקות, תלוי במקרה ותלוי במידת הכאב ואי הנוחות שחש המטופל.

מהם הסיבוכים של השתלת חניכיים?

סיבוכים מידיים כוללים כאבים ונפיחות באזור הטיפול ולעיתים שטפי דם תת-עוריים ודימום מקומי.

סיבוכים מאוחרים כוללים כיסוי חלקי בלבד של השורש החשוף או אף נסיגה חוזרת במידה ולא טופלו הסיבות שגרמו לנסיגת החניכיים מלכתחילה.

לעיתים, לאחר ביצוע ניתוח השתלת חניכיים ינחה הרופא המטפל על נטילת תרופות משככות כאבים ולעתים גם אנטיביוטיקה בכדי להפחית סיכוי של דלקות, תלוי במקרה ותלוי במידת הכאב ואי הנוחות שחש המטופל.

מה מותר לאכול לאחר ניתוח חניכיים?

מומלץ שלא לאכול דברים קשים באזור הטיפול ולהסתפק במזון רך.

השתלת חניכיים מחיר

המחיר של השתלת חניכיים משתנה בהתאם למקרה ולייחודיות שלו. כל מקרה נבחן לגופו והטיפול נבנה בצורה ייחודית למטופל.

השתלת חניכיים לפני ואחרי

במידה ובריאות הפה טובה ותקינה אין הכנה מסוימת לפני הניתוח. ההנחיות לאחר ההליך כוללת הימנעות מצחצוח עם מברשת שיניים באזור הטיפול למשך מספר שבועות. זאת, כדי לאפשר לחניכיים להתרפא ועל מנת שלא לגרום טראומה באזור. במקום צחצוח שיניים ינקה המטופל את האזור באמצעות שטיפות פה.

דוגמאות להשתלות חנכייים לפני ואחרי:

השתלות חניכיים
לפני הניתוח
ניתוח השתלת חניכיים
לאחר החלמה מהניתוח
השתלת חניכים לפני
לפני
השתלת חניכים אחרי
אחרי

ניתוח השתלת חניכיים במרפאה של ד''ר גיל סלוצקי

ד"ר גיל סלוצקי, מומחה למחלות חניכיים ופריודונט, מבצע במרפאתו מגוון טיפולים וניתוחי חניכיים מורכבים. לד"ר סלוצקי ניסיון וידע רב בהליכים של השתלות חניכיים בטכניקות השונות, במקרים קלים ומורכבים כאחד.

לקבלת ייעוץ והכוונה נשמח אם תצרו איתנו קשר

תפריט נגישות