חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

זה נראה אוטופי וחסר כאב אבל, אין יכולת לבצע תיקון נסיגת חניכיים אלא עם ניתוח. אז גם אם אמרו לכם, או שמעתם, או חשבתם… עדיף שתקשיבו למומחה חניכיים שיעשה לכם סדר במה באמת אפשר לעשות בתחום.

תיקון נסיגת חניכיים ללא ניתוח (1)

רבים מהסובלים מנסיגת חניכיים מחפשים פתרונות לא ניתוחיים כדי לתקן את המצב. לא פעם אני שומע ממטופלים על אפשרויות כביכול של תיקון בלייזר או הזרקה. בשורה התחתונה, הכל אשליה! הדרך היחידה לטפל בנסיגה היא באמצעים כירורגים, זאת אם אנחנו באמת רוצים להחזיר את השן למצבה הקודם. נסיגת חניכיים מוגדרת כמצב בו רקמת החניכיים מתרחקת מכותרת השן וחושפת את השורשים שמתחת. הגורמים לכך נחלקים לשניים: דלקות חניכיים או גורמים אחרים כדוגמת צחצוח אגרסיבי, יישור שיניים, טראומה לחלל הפה והשיניים, עישון ואפילו גנטיקה. למרות השמועות והטענות הנשמעות פה ושם כי אפשרי לבצע תיקון נסיגת חניכיים ללא ניתוח, בפועל אין זה אפשרי. ניתן לטפל כדי לסייע בהתמודדות עם דלקת החניכיים, כדי למנוע את החמרתה וגם כפעולה מניעתית ויחד עם זאת, כדי לתקן את הנסיגה יש הכרח לבצע הליך כירורגי. אך אל דאגה, לרוב זה לא כואב, וכיום ישנן גם שיטות זעיר-פולשניות וגם אם מורגש כאב אחרי הטיפול (שפחות מיוחס לטראומה המופחתת בתהליך זה), זה כואב הרבה פחות.

למה אי אפשר לבצע תיקון נסיגת חניכיים ללא ניתוח?

כי הנזק שנגרם כתוצאה מנסיגת חניכיים כולל אובדן בתמיכה של השן, אינו בר תיקון באמצעים שאינם כירורגיים. רק פעולה כירורגית יכולה לפצות על הנזק שנגרם.
יחד עם זאת, הדבר רלוונטי רק למקרה של נסיגת חניכיים אמיתית ולא למראה של נסיגת חניכיים בו שן אחת נראית ארוכה משנייה ותו לא. זה אומר שאין חשיפה של שורש השן ומדובר במפגע אסתטי בלבד. מדובר על נסיגת חניכיים שאינה על רקע של דלקת חניכיים, שאינה כוללת נסיגה בין השיניים, אלא רק בחזית השן. זאת לעומת נסיגת חניכיים בה קיים מחסור בחניכיים, שכדי לתקן אותו נדרש ניתוח, ולא משנה מה הגורם לכך.

מהי מטרת תיקון נסיגת חניכיים שכולל ניתוח?

ישנם כמה סוגים של ניתוחים שמטרתם היא לכסות את השורש החשוף, הקטנת הרגישות ושיפור של יכולת השמירה על ההיגיינה. הליכים כירורגים אלו אינם משפרים באופן מלא את הרקמה שאבדה או את האחיזה של השן, המורכבת מעצם ומרקמה רכה (חניכיים), אבל כן מאפשרת טיפול קוסמטי של הנסיגה.
כל הפרוצדורות הקיימות כיום הן למעשה ניתוח לכיסוי השורש, ומבוססות על אותו עיקרון של משיכת החניכיים הקיימים באזור כלפי כותרת השן, במטרה לכסות את השורש. במקרים מסוימים ניתן לקחת רקמה מהחך, כדי לעבות את הרקמה שקיימת באזור, או שעושים שימוש ברקמה מלאכותית. ברוב המקרים מדובר בעניין טכני ובשיטת טיפול כירורגי המתבצע בהתאם למספר השיניים הסובלות מנסיגה ולסוג הפגיעה.

תיקון נסיגת חניכיים ללא ניתוח - רק במצב אחד

כאשר הנסיגה נוצרת על רקע תזוזה של שן, עקב צפיפות גדולה של שיניים בפה לדוגמה, שגורמות לה לברוח החוצה, ניתן לבצע תיקון על ידי יישור שיניים. במקרה הזה לעיתים יש סיכוי שתהיה נדידה של החניכיים במקום כלפי כותרת השן. זאת רק אם יישור השיניים רלוונטי ואם נסיגת השיניים נגרמה על הרקע הזה.
מקרה נוסף המיוחס לנסיגת חניכיים הוא ממחלת חניכיים, תהליך דלקתי אותו ניתן לעצור באמצעות התחדשות מסוימת של הרקמות. יחד עם זאת, ועל זה חשוב לי לחזור שוב ושוב, שיחזור חלק מהרקמה יכולה להיעשות רק על ידי פעולה כירורגית.

גם אם חוששים, מטפלים

לסיכום, רבים חוששים מהמילה ניתוח ומחפשים את הפתרונות הקלים. בפועל צריך לנטרל את הפחד מניתוח, ובשביל זה אנחנו כאן. אחרי הכל, מדובר בפעולה בהרדמה מקומית בדומה לכל טיפול שיניים, גם כאשר מדובר בניתוח, מושג שנשמע לעיתים הרבה יותר מפחיד ממה שקורה בפועל.
בשנים האחרונות התפתחה שיטת המיקרוכירורגיה, שכוללת טיפול מאוד עדין, הרבה פחות פולשני ועם מינימום חתכים. גם טיפול זה הנערך בהרדמה מקומית, אינו כרוך בכאב רב, אלא מעט רגישות ונפיחות, ללא מגבלה או סיכון ממשי לנזק בלתי הפיך. זאת כל עוד הוא מבוצע בצורה נכונה ועל ידי רופא שיניים שהוא מומחה חניכיים.

ומה קורה אם הנסיגה חוזרת?

אם הרקע לנסיגת החניכיים הוא מחלת חניכיים, וכל עוד המחלה לא מתוחזקת ומטופלת כמו שצריך, יכולה המחלה ויחד עימה הנסיגה להמשיך להתקדם. לכן, מומלץ לשמור על היגיינת השיניים והפה, לבקר אצל השיננית באופן קבוע, להיות במעקב של רופא.ת שיניים ומומחה.ית חניכיים, וכך לנסות ולשלוט בכל הגורמים שהביאו למחלה ולנסיגה.
במידה ומדובר ברקע אחר שהוביל לנסיגת החניכיים, ברגע שסיגלנו למטופל הרגלים חדשים, עם דגש על צחצוח שיניים שאינו טראומטי, שינינו את עמדת השיניים במידת האפשר על ידי יישור שיניים, וביצענו תיקון של קו החניכיים וכיסוי השורשים, נסיגת החניכיים לא אמורה לחזור שוב.

תפריט נגישות

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית העסק הוא

054-4685353