המדריך לשמירה על הגיינת הפה – כך תמנעו ממחלות חניכיים

למעלה מתשעים אחוזים מהאוכלוסייה סובלת ממחלות חניכיים ברמות שונות. קיימות מספר סיבות להתפתחות מחלות חניכיים. שמירה נכונה על היגיינת הפה וביקורים תקופתיים אצל רופא שיניים ושינניות עשויים למנוע את התופעה או את ההידרדרות שלה.

מה היא מחלת חניכיים

מחלת חניכיים או דלקת חניכיים הינה מצב של דלקת ברקמת החניכיים, דלקת ברקמת החניכיים הרכה או לחילופין דלקת המתפתחת ברקמת החניכיים הקשה ובמקרים קיצוניים תוקפת מחלת החניכיים גם את הרקמה הרכה וגם הרקמה הקשה.
מחלות חניכיים נחשבות לבעיה נפוצה יחסית למחלות אחרות בחלל הפה. מחקרים אף מוכיחים כי מחלות חניכיים עשויות לתקוף למעלה מתשעים אחוז מהאוכלוסייה ברמה כזו או אחרת ובתקופות שונות במהלך החיים. כאשר כל אחד סובל מהן באופן שונה ובדרגת חומרה אחרת.

ניתן לראות מחלות חניכיים המתפתחות מתקופת הילדות ועד הגיל המבוגר, כאשר בגיל הצעיר התופעה נפוצה פחות וככל שהגיל גדל התופעה הולכת ומתרחבת וכן ההשלכות נעשות חמורות עד בלתי הפיכות.

היכן מתבטאות מחלות החניכיים

הפה יושב על עצמות הלסת, רקמת החניכיים 'יושבת' על עצמות הלסת (באזור בו מתקבעות השיניים) ועליה רירית החניכיים, מחלות החניכיים מתפתחות על רירית החניכיים וכפי שצוין הן מתחלקות לשתיים. אחת מהן מכונה דלקת חניכיים והשניה מכונה מחלת חניכיים: כאשר הפגיעה הינה ברקמה הרכה של החניכיים היא מכונה דלקת חניכיים וכאשר הפגיעה היא ברקמה הקשה היא מכונה מחלת חניכיים. הטיפול במחלת חניכיים ובדלקת חניכיים במקרה והיא קלה זהה לשתי המחלות אבל במקרים חמורים צריך לטפל בכל אחת מהן ולמנוע את התופעות הנלוות.

מאפיינים למחלות חניכיים

• דימום בחניכיים
  • כאב באזור החניכיים ובחלל הפה קרוב לחניכיים
  • נסיגת חניכיים עד כדי חשיפה של שורש השן

הגורמים למחלות חניכיים

ברמה הקלה מחלת החניכיים קשורה לאי שמירה על השיניים וסביבתן  לאורך זמן וניתן למנוע אותה על ידי הקפדה על צחצוח שניים ושימוש במוצרים שונים לשמירה על ניקיון השיניים ובנוסף על כך ביקורים קבועים במרפאת השיניים וניקיון יסודי אחת לתקופה אצל השיננית. קיימים מקרים בהם הנטיה הגנטית תגרום למחלות חניכיים למרות התחזוקה השוטפת ואז אבחון וטיפול מוקדם יצילו את השיניים.

כיצד תשמרו על השניים ותמנעו ממחלות ודלקות חניכיים?

ברמתה הקלה כפי שצוין, הדלקת קשורה לאי שמירה מספקת על היגיינת הפה ולכן חשוב מאוד

• להקפיד על צחצוח שיניים פעמיים ביום
  • שימוש במי פה וניקיון תכוף בחוט דנטלי
  • טיפולים קבועים במרפאת שיניים לזיהוי מוקדם ומיגור תופעות שליליות.

דלקת חניכיים שאינה מטופלת לאורך זמן עלולה להתפתח ולהביא למחלות חמורות, עד אובדן שיניים, במקרה של ספק לגבי מצב החניכיים. חשוב לא לדחות ולטפל בהקדם האפשרי אצל רופא השיניים בתופעה שמתחילה להתפתח.

המדריך לשמירה על הגיינת הפה – כך תמנעו ממחלות חניכיים