Close this search box.

תוכן עניינים

נסיגת חניכיים היא תהליך בו שולי החניכיים נסוגים, ובכך גורמים לחשיפת שורש השן לחלל הפה (מראה של שיניים ארוכות). נסיגת שיניים הינה תהליך שכיח בהתפתחות של מחלת חניכיים אך יכולה להתרחש כתוצאה מסיבות שונות. כל אחד עלול לסבול ממצב של נסיגת חניכיים מאחר ומדובר בתופעה נפוצה יחסית הנגרמת על ידי גורמים שונים. בחלק מהמקרים מדובר על גנטיקה, הגורמת לרקמת חניכיים דקה מהרגיל, בעוד שבמקרים אחרים, מדובר על הזנחה של מחלות חניכיים או צחצוח אגרסיבי. ניתן להימנע חלקית מהתופעה באמצעות הקפדה על היגיינת הפה, כולל צחצוח שיניים יומיומי ושימוש בחוט דנטלי. יש לזכור כי נסיגת חניכיים אינה פוגעת רק באסתטיקה של החיוך ובנראות של השיניים, שנוטות להיראות ארוכות מהרגיל, אלא עלולה לסכן את יציבות השיניים. בסופו של יום, החניכיים מעגנות את השיניים ותומכות בהן, לכן ללא כמות מספקת של רקמת חניכיים, השיניים עלולות לאבד מהיציבות שלהן וליפול.

נסיגת חניכיים

נסיגת חניכיים – מה זה אומר?

נסיגת חניכיים הינו מצב שבו רקמת החניכיים מתדלדלת, דבר שגורם לחשיפת שורש השן. כתוצאה מכך, השיניים הופכות לרגישות יותר, דבר שמתבטא ברגישות מוגברת לחום ולקור. כמו כן, השיניים מאבדות מהיציבות שלהן, דבר שמתבטא בתזוזה מוגברת ואף עלול לגרום לאיבוד השיניים. במקרים מתקדמים של נסיגת חניכיים, אין ברירה אלא לבצע הליך כירורגי של השתלת חניכיים. כמו כן, יש צורך ללמוד כיצד לצחצח שיניים בצורה נכונה ומדויקת, מבלי להזיק לחניכיים. אנשים הנוטים לצחצח את שיניהם בצורה אגרסיבית, לעשן ולהזניח את היגיינת הפה שלהם נמצאים בסיכון מוגבר לנסיגת חניכיים.

האם נסיגת חניכיים היא מסוכנת?

אחת השאלות השכיחות ביותר המופנות אל רופאי השיניים היא האם נסיגת חניכיים היא דבר מסוכן. בעוד ישנם אלו החוששים מהפגיעה החזותית הנובעת מהנסיגה המדוברת, ישנם אלו החוששים מאד לבריאות השן, ובצדק. במידה ואובחנתם כסובלים מנסיגת חניכיים, חשוב לטפל בנסיגה וכמה שיותר מהר.

סיבות עיקריות לנסיגת חניכיים:

הסיבות העיקריות לנסיגת חניכיים מלבד מחלת חניכיים הן: טראומה מכאנית (צחצוח שיניים אגרסיבי או פירסינג), טיפול אורתודונטי (יישור שיניים) וטיפולי שיניים כדוגמת כתרים או שחזורים (סתימות) אשר מגיעים עד שולי החניכיים, הגיינת פה לקויה ודלקות.

מה גורם לנסיגת חניכיים?

ישנן מגוון סיבות לנסיגת חניכיים, כדוגמת מחלת חניכיים שהיא דלקת שגורמת לפגיעה בתמיכה של העצם, ולנסיגת חניכיים וחשיפת השורשים. ישנם מטופלים אצלם קיימת נסיגת חניכיים באזור החיצוני או הפנימי בלבד, אבל לא בין השיניים. הדבר קורה כתוצאה מטראומה כדוגמת צחצוח לא נכון, יישור שיניים, שחיקת שיניים, או צפיפות של השיניים שהביאו לזה שהחניכיים נסוגו רק באזור מסוים. במקרה הזה מדובר במפגע אסתטי בלבד ברוב המקרים
יש לציין כי נסיגת חניכיים סיבות רבות לה ולעיתים מדובר על שילוב של נסיבות, כדוגמת צחצוח חזק מדי, מבנה הפה, יישור שיניים כאמור שעלול להוביל לאחר מספר שנים לנסיגת חניכיים ואפילו כתגובה לפירסינג, חריקה או הידוק שיניים.

נסיגת חניכיים תסמינים

חשוב להכיר את הסימנים שעלולים להעיד על נסיגה בחניכיים, כדי לטפל בהתאם.
התסמינים יכולים לכלול:
– אסתטיקה לקויה שבאה לידי ביטוי בשן ארוכה או מרווחים בין השיניים, אלמנטים שגורמים לחלל הפה להיראות פחות טוב או לא טבעי.
– רגישות לקור ולחום, כתוצאה מהעובדה שהשורשים חשופים.
– כאבים בתגובה לגירוי, או כתוצאה ממחלה או דלקת חניכיים.

האם ניתן להרגיש בנסיגת החניכיים?

כיצד נדע כי אנו סובלים מתופעה זו? ובכן, לא פעם מי שסובל מנסיגת חניכיים כלל אינו מודע לכך. שלא כמו חור בשן שגורם לתחושת כאב, הנסיגה היא לרוב איטית ומתמשכת. רק בעיצומה של הנסיגה, או בסופה, יחוש המטופל רגישות יתרה בשן, כחלק מהליך הנסיגה. זה קורה משום שהשן נותרת חשופה בחלל הפה, ומזמנת דלקות, זיהומים ועוד. במידה ואתם חוששים כי אתם סובלים מנסיגת חניכיים, הסימפטום המובהק ביותר המאותת על הימצאות בעיה מופיע בדמות שפת חניכיים קצרה יותר וצוואר שן חשוף. בכל מקרה, כדאי לבדוק באופן מיידי את מצב הפה אצל רופא שיניים ובמידת הצורך לטפל בנסיגת החינכיים בהקדם, על מנת לעצור את התקדמות הנסיגה.

נסיגת חניכיים קלה

את נסיגת החניכיים מודדים במילימטרים, וכך גם מידת החומרה של התופעה. לפני שנדבר על נסיגה בחניכיים חשוב להתייחס למחלת החניכיים שיכולה לגרום לה, גם היא דרגתה יכולה להיות קלה, בינונית או חמורה.
כאשר יש מעט חשיפה של השורש, ללא תסמינים אחרים כדוגמת רגישות או חשיפת חניכיים בחיוך, מדובר בדרך כלל על נסיגת חניכיים קלה שמהווה מפגע אסתטי בלבד. זאת כל עוד אין סימני דלקת או מחלה הדורשים טיפול.

נסיגת חניכיים חמורה

אדם הסובל מנסיגת חניכיים חשוב שייבדק אצל רופא.ת שיניים מומחה.ית חניכיים, כדי לוודא שלא מדובר בנסיגת חניכיים חמורה. הבדיקה תכלול התייחסות לפרמטרים נוספים מעבר לנסיגה, כדוגמת עובי החניכיים, כמה הן רחבות, האם נשארה בכלל רצועת חניכיים, והאם המטופל סובל מכאבים. כשמדובר בנסיגת חניכיים חמורה, יכול המצב בנוסף למפגע האסתטי או רגישות כתוצאה מהעובדה שהשורש מאוד חשוף, גם להקשות על ביצוע של הרגלי היגיינה כמו צחצוח שיניים. חשיבות הבדיקה עולה במיוחד אם נסיגת חניכיים היא על רקע של מחלת חניכיים שדורשת טיפול, דבר שאף יכול להוביל לאובדן שיניים.

נסיגת חניכיים כאבים

רוב האנשים שיש להם נסיגת חניכיים לא מתלוננים על כאבים, אלא אם יש דלקת מאוד משמעותית. במצבים מסוימים שורש השן החשוף הוא זה שגורם לכאבים ויחד עם זאת, לא מדובר בכאב ספונטני אלא בתגובה לגירוי כדוגמת חום, קור, מגע או צחצוח. כאבים אלו יהיה בדרך כלל נקודתיים ולא חזקים. לעומת זאת, עצם המראה של נסיגת חניכיים יכול בהחלט להבהיל, דבר שגורם לרבים לפנות לרופא.ת השיניים.

נסיגת חניכיים אחרי שתלים

חניכיים נסוגות לאחר שתלים, היא בעיה בפני עצמה, תלוי הרקע לנסיגה. במידה ומדובר בנסיגה בחניכיים על רקע של דלקת, צריך לטפל בדלקת וזה לא תמיד פשוט. זאת בגלל עצם היותו של השתל חתיכת מתכת (בורג) שתקועה בעצם וללא חיבור לחניכיים. ברגע שהעצם נסוגה, נמצאות החניכיים במגע עם השתל אבל לא מתחברות. האתגר גדול יותר כאשר יש קושי לנקות באזור השתל והצטברות חיידקים באזור.

נסיגת חניכיים – מה מעולם לא סיפרו לכם?

רוב האנשים אינם מודעים לכך, אך יישור שיניים עלול לגרום להתפתחות של נסיגת חניכיים. פעולת היישור עלולה לדחוק את שורש השן מחוץ למעטפת העצם של הלסת, דבר שיוביל להתפתחות של נסיגת חניכיים. לכן, חשוב לעבור בדיקת חניכיים מקדימה לפני תחילת טיפול של יישור שיניים כדי לזהות גורמי סיכון להתפתחות של נסיגת חניכיים כתוצאה מהטיפול. כמו כן, יש לזכור כי גם העלייה בגיל מגבירה את הסיכון להתפתחות של נסיגת חניכיים, כחלק מתהליך ההזדקנות הטבעי. חשוב לדעת כי ניתן לעצור את תהליך הנסיגה, באמצעות שמירה על בריאות השיניים והחניכיים והקפדה על ניקוי אבן אצל השיננית באופן קבוע. כמו כן, במקרים בהם שורש השן נחשף, ניתן לעבור הליך כירורגי של השתלת חניכיים, על מנת לשפר את הנראות האסתטית ולעצור את תהליך הנסיגה.

טיפול בנסיגת חניכיים במרפאתו של ד''ר גיל סלוצקי

אנו בקליניקה של ד"ר סלוצקי נשמח לסייע ולייעץ לכם בנוגע לטיפול ומניעה של נסיגת חניכיים. ד"ר סלוצקי הינו מומחה לפריודונטיה, בעל וותק וניסיון של שנים בתחום. אנו מתמחים בטיפול מתקדם ואיכותי במחלות חניכיים ונסיגת חניכיים, במטרה לשפר את איכות החיים ולאפשר לכם ליהנות מחיוך של מיליון דולר.

לקבלת מידע נוסף ולתיאום תור לייעוץ מקצועי, צרו קשר או חייגו – 054-7643909