דלקת חניכיים בהריון היא תופעה נפוצה. כאשר אנחנו לא מצחצחים שיניים כראוי, נוצרת עליהם שכבה של חיידקים הנקראת פלאק. הצטברות הפלאק לאורך קו החניכיים עלולה לגרום לדלקת שבאה לידי ביטוי בחניכיים אדומות ונפוחות.
ההורמונים המופרשים בגוף האישה במהלך ההיריון, מעלים את רגישות החניכיים להתפתחות לדלקת.

דלקת חניכיים בהריון

האם דלקת חניכיים בהריון יכולה להשפיע על בריאות התינוק?

אין עדות לכך שחניכיים אדומות או נפוחות פוגעות בעובר או גורמות להפלה או לידה מוקדמת.
יחד עם זאת, במידה והדלקת חניכיים אינה מטופלת, עלולים החיידקים לעבור אל מחזור הדם בגוף ובכך לגרום למחלות ובעיות רפואיות שונות. לפי מחקרים, דלקות חניכיים בזמן היריון יכולות, בסופו של דבר, להוביל ללידה מוקדמת. הסיכון המשמעותי הוא לבריאות השניים של האישה לצמיתות.

חניכיים נפוחות בהריון? על תסמיני דלקת חניכיים

במהלך ההיריון ישנה עליה בהורמונים שמובילה לרגישות מוגברת של החניכיים לנוכחות חיידקים. בעקבות זאת, מתפתחות דלקות בחניכיים שמובילות לנפיחות, לאדמומיות, דימום בעת הצחצוח וגם לריח רע מהפה.
נשים רבות סבורות כי ההיריון הוא הגורם לדלקת חניכיים, אך ההיריון הוא לא הגורם לבעיה, אלא רק מגביר את התחושות ואת התסמינים.
בגלל רגישות יתר אצל נשים הרות, יש תופעה נוספת הקשורה בחניכיים ובדלקות, מדובר על מעין גידול שפיר שמתפתח על רקע דלקת – פיוגניק גרנולומה. גידול זה יכול להופיע במהלך ההיריון ולחלוף לאחריו, אך במקרים מסוימים ניתן בטיפול קצר להסיר אותו. הגידול מתאפיין בנפיחות גדולה, מעין כדור שמדמם בקלות יחסית.
כחלק מהרגישות בהריון, לעתים יש נטייה לתחושה של ניידות השיניים, אך חשוב להדגיש כי מרבית התסמינים הם על רקע הורמונלי.

הסיבות לבעיות חניכיים בהריון

העלייה בהורמונים כאמור, מייצרת רגישות יתר, אך היא איננה הסיבה לבעיות חניכיים בהריון. דלקות בחניכיים נוצרות בגלל היגיינה לקויה שבגינה חיידקים מצטברים בחלל הפה.
במהלך ההיריון תופעות אלו מחריפות לא פעם, על רקע התנהגויות שנשים מסגלות לעצמן בתקופה הזו. למשל, חוסר הקפדה על צחצוח שיניים, תזונה לא מאוזנת ועוד, גורמים המגבירים את הסיכון להיווצרות דלקת בחניכיים.
בפרט בחודשי ההיריון הראשונים נשים רבות סובלות מרפלקס הקאה מוגבר שמוביל לקושי בצחצוח, בהמשך ההיריון רבות מוותרות לעצמן ואינן מקפידות על צחצוח. מה עוד שתזונה לקויה, עשירה בסוכר ובפחמימות מסייעת להיווצרות עששת ותורמת גם היא להיווצרות דלקות.

טיפול בדלקת חניכיים בהריון

דלקת חניכיים בהיריון מתאפיינת בנפיחות, אדמומיות, דימום ולעיתים גם כאב. כאשר מופיעים תסמינים של דלקת מומלץ לפנות לטיפול אצל רופא שיניים.
הטיפול העיקרי להפחתת דלקת חניכיים הוא ניקוי שיניים להסרת הצטברות פלאק. רופא השיניים ימליץ גם על היגיינת פה טובה כדי לעזור להפחית את הסימפטומים, כולל:
• צחצוח שיניים פעמיים ביום.
• שימוש בחוט דנטלי פעם ביום.
במידה והסימפטומים חמורים או מחמירים, יתכן ורופא השיניים יורה על נטילת אנטיביוטיקה דרך הפה.

האם אנטיביוטיקה לדלקת חניכיים בהריון בטוחה?

ישנם סוגים בטוחים לשימוש של אנטיביוטיקה בהריון. כאבי שיניים הם לעיתים תמרור אזהרה מפני מצב שלא כדאי להתעלם ממנו. דלקת חניכיים היא אחד המצבים הללו. כפי שציינו, במצבים מסוימים ובמידה והדלקת אינה מטופלת, היא עלולה לגרום למצבים רפואיים שונים, בהם סיכון ללידה מוקדמת ומשקל נמוך של העובר, ובכלל לפגוע בבריאות הפה של האישה לצמיתות.
על כן, במקרים אלו יבחן רופא השיניים את השימוש באנטיביוטיקה ובמקרים מסוימים גם טיפולים הכרחיים נוספים.
טיפול בדלקת חניכיים בהריון הוא חשוב, אף שנשים רבות נרתעות מטיפול מחשש לפגיעה בעובר. חשוב לציין כי הסיכון לעובר בטיפול בדלקת חניכיים הוא לא קיים.
לצד זאת, לפי ההנחיות הרפואיות במהלך הטרימסטר הראשון להריון לא יבוצעו טיפולים שאינם הכרחיים. החל מהטרימסטר השני, כמו גם בטרימסטר השלישי במידה וההיריון תקין ואינו בסיכון, ניתן לבצע גם טיפולים שאינם הכרחיים (טיפולי חירום)
מי שמתחילה טיפול בדלקת חניכיים בהיריון חשוב להקפיד ולהמשיך את הטיפול גם לאחר הלידה. לא פעם נשים שילדו מזניחות את הטיפול מיד לאחר הלידה והעומס שמגיע לצד הטיפול בתינוק, והדבר כמובן עלול לפגוע בריפוי החניכיים.

דלקת חניכיים בהריון טיפול טבעי

בעקרון ההמלצה היא לעשות הכל כרגיל ומי שנמצאת בטיפול קבוע אצל שיננית אז להמשיך זאת גם במהלך ההיריון. להקפיד על היגיינת הפה כבשגרה ואף יותר.
הדבר הכי חשוב זה להקפיד על היגיינה, זה כולל צחצוח שניים פעמיים ביום, ניקוי בין השיניים עם חוט דנטלי, ביקורים סדירים אצל השיננית.
במידה וההיריון מתוכנן מומלץ לבדוק לפני את מצב השיניים – במקרים שבהתאם יש כתרים לקויים או סתימות רופפות לטפל עוד בטרם הכניסה להיריון. בדיקה וטיפול מראש יפחיתו את הסיכוי לדלקת בחניכיים ולהופעת תסמינים חמורים על רקע רגישות היתר.

מילה מד"ר גיל סלוצקי – מומחה למחלות חניכיים

כאשר את בהריון, הגוף שלך משתנה בכל כך הרבה מובנים. במידה ואת מבחינה בכך שהחניכיים שלך אדומות, נפוחות והן מדממות כשאת מצחצחת שיניים, את לא לבד. דלקת חניכיים בהריון היא שכיחה מאוד וניתנת לטיפול. אל תתעלמי מהתסמינים, כי דלקת חניכיים יכולה להפוך למצב חמור יותר. היגיינת פה ותזונה טובה יכולים לעזור. אני מזמין אותך לפנות אלי לייעוץ, טיפול והכוונה איך לרפא את הדלקת ולהקל על התסמינים.
ד"ר גיל סלוצקי, DMD, מומחה לפריודונטיה (טיפולי חניכיים והשתלות). בוגר בהצטיינות של ביה"ס לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א, וחבר באיגוד הישראלי לפריודונטיה ואוסאואינטגרציה, חבר באיגוד האירופאי לפריודונטיה. במרפאתו של ד"ר סלוצקי ניתן לקבל טיפול לכלל מחלות החניכיים, ניתוחי חניכיים ועוד.