מחלות חניכיים אצל ילדים

מחלות חניכיים אצל ילדים הינה תופעה שהולכת ומתרחבת עם השנים, חשוב להכיר את התסמינים ואת האמצעים למניעה וטיפול במקרי סיכון.

מה היא מחלת חניכיים?

מחלת חניכיים הינה מצב של דלקת ברקמת החניכיים הרכה או ברקמת החניכיים הקשה, הגורמת לתופעות של כאב ודימום מאזור החניכיים והיא אף עשויה להביא לנסיגת חניכיים ופגיעה בשורש השן.

תופעה של מחלות חניכיים נפוצה בשיעור של למעלה מתשעים אחוז באוכלוסייה והיא עשויה לתקוף מבוגרים ילדים ואפילו תינוקות קטנים.

כיצד מתפתחות מחלות חניכיים אצל ילדים

ברמה הקלה מחלות חניכיים אצל ילדים קשורות לאי שמירה על היגיינת הפה, צחצוח שיניים לקוי והזנחה כללית של תחזוקת השיניים. ניתן אף להוסיף כי ילדים הנוטים לצרוך ממתקים בשגרה יסבלו יותר ממחלות חניכיים בדרגות שונות. קיימים  גם מקרים בהם טיפולים אורתודנטיים מקשים בשמירה על היגיינת הפה וגורמים למחלות חניכיים בדרגות חומרה שונות ולעיתים מחלות החניכיים אצל ילדים מרמזות על מחלה אחרת המקננת בגוף. יחד עם זאת חשוב לדעת כי למחלות חניכיים קיימת נטייה תורשתית ולמרות שזו תופעה נפוצה יותר בגיל המבוגר היא עשויה לתקוף גם ילדים צעירים ואפילו תינוקות.

סימנים למחלות חניכיים אצל ילדים

לרוב מחלת חניכיים תתבטא בנפיחות קלה עם אודם על החניכיים סמוך לאזור בו ממקומות השיניים, במקרים רבים ניתן יהיה לראות דימום מאזור השיניים אחרי צחצוח. יש מקרים בהם ניתן לראות כי נפיחות בחניכיים מביאה לכיסוי של חלק מהשן ומקשה על האכילה ואפילו נסיגת חניכיים עד כדי זיהוי שורשי השיניים, סימן נוסף שעלול לרמוז על מחלת חניכיים מתפתחת זה ריח רע מהפה שאינו חולף אחרי ניקיון הפה.

יש לציין כי בשל הרגישות והגיל הצעיר מחלות חניכיים אצל ילדים עשויות להחמיר ולהשפיע על אזורים אחרים בחלל הפה ולכן הזיהוי והטיפול המוקדם חשובים באופן מיוחד ומכאן  חשובה המודעות. ביקור אצל רופא השיניים לא יכול להסתיים בסתימת החורים או תחזוקה שוטפת, חשוב שההורה יבקש מהרופא לבצע בדיקה מקיפה של החניכיים על מנת לזהות התפתחות מוקדמת של מחלת חניכיים ולהתחיל טיפול מידי במקרה והתגלתה מחלת חניכיים אפילו קלה.

כיצד תשמרו על החניכיים של ילדיכם?

• חינוך לניקיון הפה כולל צחצוח שניים פעמיים ביום ואחרי צריכת מתוקים
  • שימוש קבוע במי פה ובחוט דנטלי במקרה של רווחים בין השיניים.
  • ביקורים סדירים אצל רופא השניים והשיננית תוך הקפדה על בדיקת החניכיים.
  • תזונה עשירה בסיבים תזונתיים המעודדים את ייצור הרוק ובכך מגינים על חלל הפה והגיינת השן.
  • הימנעות במידת האפשר מצריכת מזונות ומשקאות מתוקים וחומציים.

זכרו בריאות השיניים של ילדיכם בהווה היא עתיד השיניים שלהם בגיל הבוגר!

מחלות חניכיים אצל ילדים