הקצעת שורשים (גרידת חניכיים)

אנשים רבים סובלים מדלקות חניכיים, הנגרמות ממגוון רחב של סיבות שונות, כאשר הסיבה המרכזית היא אי שמירה על היגיינת הפה. מי שאינו מקפיד על צחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום, לצד שימוש באביזרים לניקוי בין השיניים (חוט דנטלי, קיסם וכו'), עלול לסבול מדלקות חניכיים. מצד שני, חשוב להימנע מצחצוח שיניים אגרסיבי אשר עלול לגרום לנסיגת חניכיים. לכן מומלץ להתייעץ עם רופא השיניים לגבי צורת הצחצוח הנכונה והיעילה ביותר, שתאפשר לכם לשמור על בריאות השיניים והחניכיים ולהימנע ממחלות חניכיים. כמו כן, חשוב להגיע באופן קבוע לטיפולי הסרת אבנית, במטרה להסיר את רובד החיידקים שנדבק לשיניים בצורה יסודית ולעקוב אחר מצב השיניים והחניכיים שלכם. בחלק מהמקרים, עקב היווצרות של כיסי חניכיים כתוצאה מהתקדמות דלקת החניכיים למחלת חניכיים, לא ניתן להסתפק בהסרת אבנית "רגילה" ויש צורך בביצוע של גרידת חניכיים (הקצעת שורשים).

הקצעת שורשים - גרידת חניכיים

הקצעת שורשים (גרידת חניכיים) – מה זה בעצם אומר?

דלקת חניכיים בדרגה קלה מתאפיינת בחניכיים נפוחות ואדומות, הנוטות לדמם בזמן צחצוח השיניים. חוסר בטיפול מתאים, עלול להוביל להחמרת המצב, דבר שיגרום להיווצרות של כיסי חניכיים, המלאים בחיידקים. כיסים אלו גורמים להיפרדות רקמת החניכיים מהשיניים, דבר שפוגע במנגנון האחיזה של השיניים. כתוצאה מכך, אתם עלולים לסבול מניידות יתר של השיניים, נסיגת חניכיים, יצירת מרווחים בין השיניים ולבסוף נשירת שיניים. לכן חשוב לפנות לרופא שיניים המתמחה במחלות חניכיים (פריודונטיה), על מנת לקבל אבחון מדויק ומקצועי של מצב החניכיים וחומרת מחלת החניכיים שלכם. מעבר לכך, רופא השיניים אמור להתאים לכם טיפול מותאם אישית, כאשר הקצעת שורשים נחשב לאחד הטיפולים היעילים ביותר. לעיתים קרובות, טיפול זה יכול לפתור את הבעיה, ללא שום צורך בהתערבות כירורגית. במידה וטיפול זה לא ישיג ריפוי מלא של המצב הדלקתי, ייתכן ויהיה צורך בניתוח חניכיים.

מה כדאי לדעת לגבי טיפול גרידת חניכיים?

כדאי לדעת כי טיפול במחלת חניכיים מתחיל תמיד בטיפולים לא כירורגיים, כאשר השלב הראשוני יכלול הסרה של רובד החיידקים מעל ומתחת לחניכיים. טיפול זה ידוע בשם הקצעת שורשים, ניקוי עמוק או גרידת חניכיים. ברוב הפעמים מדובר על טיפול האורך 2 – 4 מפגשים והוא מתבצע תחת הרדמה מקומית. המטרה היא להסיר בצורה יסודית את כל רובד החיידקים המצוי על השן, כולל החיידקים המצויים בקרבת שורש השן. בנוסף, יש צורך בהדרכת המטופל לגבי צחצוח שיניים נכון והסברה לגבי השפעת עישון או סכרת לא מאוזנת על מצב החניכיים. בחלק מהמקרים יהיה צורך לשלב את הטיפול עם אנטיביוטיקה או תכשירים רפואיים מקומיים.

מה בעצם ההבדל בין ניקוי שיניים להקצעת שורשים?

ניקוי חניכיים על ידי שיננית הוא הליך שבו נעשה ניקוי של אבנית באמצעות גירוד יסודי של השיניים אך הטיפול מתמקד במעטפת השן ולא חודר לעומק החניכיים. לעומת זאת, הטיפול של הקצעת שורשים הוא פולשני וחודר לעומק החניכיים ועל כן גם נעשה תחת הרדמה מקומית.

מי מבצע את הטיפול?

טיפול של הקצעת שורשים, המכונה גם גרידת חניכיים, מתבצע על ידי פריודונט, רופא המתמחה בטיפול במחלות חניכיים. הוא יורה על הטיפול בהתאם לחומרת הדלקת בחניכיים. לאחר מכן, במקרים רבים תבצע שיננית את טיפולי ההמשך.

האם טיפול הקצעת שורשים/גרידת חניכיים כואב?

הטיפול מתבצע בהרדמה מקומית ועל כן לא תחושו בכאב במהלך הטיפול. יתכן ותחושו באי נוחות באזור הפה לאחר הטיפול.

מה הם השלבים בהליך גרידת חניכיים?

השלב הראשון יכלול הסרה של רובד ואבנית מעל ומתחת לחניכיים (שמות נפוצים בשימוש: "הקצעת שורשים", "גרידת חניכיים", "ניקוי עמוק"). הטיפול מבוצע לרוב ב- 2-4 פגישות, תחת הרדמה מקומית ותוך שימוש במכשירים ידניים ומכשור אולטרא-סוני.

בנוסף, בשלב זה ניתנת למתרפא הדרכה קפדנית לצחצוח נכון ומוקדש זמן ומאמץ לטיפול בגורמי סיכון עיקריים נוספים כמו הפסקת עישון ואיזון סכרת לא מאוזנת.

לעיתים, כחלק מהשלב הלא כירורגי ובהתאם למצבו של המטופל יבחר הרופא לשלב אמצעים נוספים כמו תכשירים תרופתיים מקומיים (Periochip, Arestin) או אנטיביוטיקה סיסטמית (דרך הפה).

לאחר סיום השלב הראשון ותקופת המתנה של כחודשיים בממוצע, תבוצע בדיקת חניכיים נוספת שמטרתה הערכת המצב לאחר הטיפול וקביעת הצורך בטיפול נוסף/משלים.

האם יש תופעות לוואי לטיפול הקצעת שורשים?

בחלק מהמקרים מופיעה רגישות לקור שנובעת מהתכווצות החניכיים וחשיפת השורשים. לרוב התופעה חולפת או פוחתת משמעותית תוך מספר שבועות.

הטיפול אינו מלווה בכאב ולעיתים מופיעה רגישות קלה מהשיניים לאחר הטיפול  אשר חולפת לאחר מספר ימים.

טיפול הקצעת שורשים במרפאתו של ד''ר גיל סלוצקי

אנו במרפאה של ד"ר סלוצקי נשמח לספק לכם ייעוץ וטיפול מתקדם במחלות חניכיים. ד"ר סלוצקי הינו מומחה לפריודונטיה, המכיר לעומק את כל מחלות החניכיים וצורות הטיפול היעילות ביותר. אנו מבצעים טיפולי הקצעת שורשים (גרידת חניכיים), שנועדו לנקות בצורה יסודית את כיסי החניכיים שנוצרו בעקבות הדלקת ולהסיר את שכבת החיידקים. למידע נוסף, צרו קשר!

הקצעת שורשים (גרידת חניכיים)